OEB belooft sprankelende verwenning voor futuristen

OEB, de belangrijkste conferentie over technologie en studie, belooft een "sprankelende intellectuele verwenning voor futuristen, planners, strategen en denkers" te worden. Gehouden wordt deze in Berlijn van 2 tot 4 december 2015.

De conferentie, die elk jaar meer dan 2.300 mensen uit meer dan 100 landen naar de Duitse hoofdstad lokt, heeft een reputatie opgebouwd in het herkennen van trends op het gebied van studie en technologie.

Volgens Rebecca Stromeyer, Chief Executive van de conferentie-organisatie ICWE GmbH, zijn de plannen voor de openingssessie van de conferentie "zeer opwindend en significant". Hoogtepunt van deze openingssessie is een discussie tussen enkele van 's werelds leidende futuristen en technologie-experts.

Mevr. Stromeyer kondigde de volgende hoofdsprekers aan; Professor Ian Goldin, directeur van het Martin Centre van de universiteit van Oxford, een autoriteit op het gebied van globalisatie en het effect van technologie; Cory Doctorow, blogger, activist en science fiction auteur; en David Price, schrijver van ‘Open: How We’ll Work, Live and Learn in the Future. De openings-sessie wordt voorgezeten door Nik Gowing, voormalig tv-presentator van de BBC.

"Deze discussie mag werkelijk niet worden gemist door iemand met een serieuze belangstelling voor de toekomst en voor de betekenis van recente ontwikkelingen in media, informatica en communicatietechnologie. Het wordt een van de meest opwindende en belangrijke openingssessies die we ooit bij de OEB hebben beleefd," zegt Stromeyer. "Het vindt plaats op een tijdstip waarop de wereld gaat beseffen hoe enorm de veranderingen zijn die de convergentie van informatica, media en communicatietechnologie in onze levens aanbrengt. Niets zal ooit weer hetzelfde zijn. Er worden zo veel dingen mogelijk, en de manier waarop we leven, werken en leren zal compleet anders worden. De openingssessie van de OEB wordt het fascinerende voorspel van twee dagen met discussies tussen de leidende experts van de wereld over enkele van de implicaties."

OEB richt zich ook op de betekenis van de technologische ontwikkelingen voor de werkende wereld en op de nieuwe vaardigheden waar waarschijnlijk de meeste vraag naar zal zijn. In de plenaire sessie op de tweede dag van de conferentie wordt de aandacht gericht op 'Werken in de toekomst', in het Business EDUCA-programma wordt een sessie-serie gehouden over werkplekleren. Het OEB-debat van dit jaar geeft overwegingen over 'vaardigheden in de eenentwintigste eeuw' en over de vraag of de traditionele instituten de beste plaats zijn om deze te onderwijzen.

De 'Spotlight Stage' van OEB is tevens gastheer voor creatieve denkers en vernieuwers, waaronder prof. dr. Luc Steels van de Vrije Universiteit Brussel. Als een van de pioniers op het gebied van kunstmatige intelligentie zal hij een groot publiek trekken, dat gaat luisteren naar zijn zienswijze over de dingen die in aantocht zijn.

OEB 2015 vindt plaats in Hotel InterContinental Berlin, van 2 – 4 december 2015.

Bezoek www.online-educa.com voor meer informatie over de OEB-conferentie, inclusief een lijst met sprekers en hoe u zich kunt registreren.

Opmerkingen voor de redactie

OEB 2015
21e mondiale cross-sector conferentie over technologie-ondersteund leren en trainen
2-4 december 2015